Att fota en konsert!

Då tar jag mig äntligen i kragen och skriver ett litet inlägg om att fota konserter! Att fota konserter är något av det svåraste jag vet och det behövs en del övning för att bli duktig och ha helt koll på vad för inställningar man bör ha osv osv. Men jag tänkte inte snacka så mycket om inställningar utan andra saker man kan tänka på. 
 
 
Första är att ta många bilder så att man har många att välja på sen. Många gånger är ljuset klurigt och man får va på sin vakt hela tiden efter några sekunder med optimalt ljus. Men det kommer inte alltid så tar många bilder helt eneklt. Jag tar alltid extremt många bilder och ska jag vara helt ärlig så är det en hel del som åker ner i soptunnan direkt. 
 
Sen testa många olika vinklar, har du tillgång till ett dike så sätt dig ner på knä och ta några bilder nedifrån för det kan bli väldigt häftiga. Ta helkroppsbilde och närbilder på ansiktet och uttryck. Testa olika kompositioner på bildern och våga testa saker du inte testat innan. 
 
variera bilderna så att inte alla blir likadana. Nedanför är två bilder på sångaren i Amorphis som är ganska olika. Är alla bilder likadana bilr det ganska tråkigt att titta på sedan.
 
Var sedan uppmärksam hela tiden för det kan hända något spännande på scenen som man inte vill missa att få med på bild. Är man där som fotograf har man tre låtar på sig att få till låtarna så det blir lätt ganska stressigt att få bra bilder speciellt om ljuset inte är på ens sidan. men det är okej att inte alltid lyckas. Även de bästa har dåliga dagar och en dålig konsert. 
 
Bilden nedanför är från Katatonias spelning för någon månad sen. Ljuset var helt värdelöst, det fanns inget dike och kameran vägrade samarbeta. Inte min favoritkväll med andra ord. Bilderna blev ingen höjdare och allt som kunna gå fel gick fel, inget samarbetade. 
 
Bilderna nedanför är från sabatons spelning i Lund och här pekade han på mig för att han ville ha glittret jag hade på huvudet (det var Lucia). En fin bildserie som man är glad att man har på bild. Här hände det något spännande och hade man missat det så hade det redigt tråkigt. Som sagt det händer saker hela tiden och har man tre låtar på sig prioriterar man att plåta allt man kan då, att titta igenom bilder och annat har man tid till sen. Har man koll på inställningarna så koncentrera er på vad som händer på scen. ha man inte helt koll på vad som funkar så ska man så klart kolla bilderna för att se om det funkar. 
Sen ha skoj. Jag älskar de minuterna man har på sig att få de bra bilderna man behöver. Det är verkligen något av det roligaste jag vet. Bilderna nedanför är från Royal Republics konsert för några veckor sedan och det var helt klart en av de roligaste konserter jag plåtade. Bandet var så taggadem ljuset var klockrent och jag kände att jag bara fick en bra bild för varje bild jag tog.
Hmm, har inte så mycket annat jag kommer på om jag ska vara helt ärlig. Men det viktigaste är att testa sig fram, lära sig av sina misstag och testa nya saker!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Follow on Bloglovin
RSS 2.0